Dla mieszkańców Dla biznesu Dla turystów Projekty i inwestycje
 

Zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Z dniem 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.). Od dnia 1 stycznia 2012 r. gminy mają 18 miesięcy na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Nowy system gospodarki odpadami zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 roku.

Gmina w drodze przetargu wyłoni przedsiębiorcę, który będzie odbierał odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Przedsiębiorca ten obowiązany będzie do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Zmiana dotychczasowego systemu spowoduje i wymusi realizację obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych przez każdego właściciela nieruchomości w sposób zgodny z przepisami znowelizowanej ustawy.

Gmina będzie mogła kształtować sposób gospodarowania odpadami na swoim terenie w następujący sposób: 1) pierwszym i podstawowym elementem systemu będzie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą właściciel nieruchomości wniesie na rzecz gminy. W zamian za opłatę gmina odbierze i zapewni zgodne z prawem zagospodarowanie odpadów komunalnych. 2) stawka opłaty oraz sposób ustalenia wysokości opłaty za odbieranie odpadów komunalnych zostanie uchwalona przez Radę Gminy. To ile zapłaci każde gospodarstwo domowe może zależeć więc od liczby osób w danym lokalu, albo od powierzchni lokalu, albo od ilości zużycia wody. Możliwość wyboru metody ma pomóc gminie sprawiedliwie naliczyć opłaty. Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne będzie zależna od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności. Opłata za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny będzie niższa, więc opłaca się segregować. 3) zostanie ustalony sposób zbierania i gromadzenia odpadów przez mieszkańców (w tym selektywną zbiórkę, obejmującą co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji) poprzez nowy regulamin utrzymania czystości i porządku. 4) aby objąć wszystkich właścicieli nieruchomości na swoim terenie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, gmina zapewni odbiór tych odpadów z gospodarstw domowych, zorganizowany zostanie przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. To oznacza, że przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu nie dostanie pieniędzy za wywóz odpadów bezpośrednio od mieszkańca tylko od gminy. 5) utworzone zostaną punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy. W tym wskazane zostaną miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.

Od dnia 1 lipca 2013 r. właściciel nieruchomości będzie obowiązany korzystać wyłącznie z nowego systemu gospodarowania odpadami. Harmonogram wdrażania:

  • 1 stycznia 2012 r. - zaczyna działać rejestr działalności regulowanej, gmina od tego dnia nie wydaje zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
  • Do 30 kwietnia 2012 r. - przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
  • 1 lipca 2012 r. - sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów.
  • 1 stycznia 2013 r. - zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu gminy są zobowiązane podjąć uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji.
  • Od tego dnia powinna zacząć się kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z uchwał.
  • 1 stycznia 2013 r. - przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru.
  • Do 31 marca 2013 r. - termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań do Marszałków Województw.
  • 1 lipca 2013 r. - nowy system zaczyna funkcjonować - uchwały rad gmin wchodzą w życie, gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości i w zamian zapewniają świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą, a przedsiębiorcami.

    Podane powyżej daty są terminami ostatecznymi.

    ch
    2012-05-14

     

    Gmina Dukla
    ul. Trakt Węgierski 11, 38-450 Dukla
    e-mail: gmina@dukla.pl

    Urząd Miejski w Dukli
    ul. Trakt Węgierski 11, 38-450 Dukla
    tel.: 13 432-91-00, fax: 13 433-10-11

    Transgraniczna Informacja Turystyczna
    ul. Trakt Węgierski 11, 38-450 Dukla
    tel.: 13 433-56-16

    Biuletyn Informacji Publicznej Urzad Miejsci w Dukli

    Deklaracja dostępności

    © 2016 Urząd Miejski w Dukli. Wszystkie prawa zastrzeżone.